Nyttan av vackert väder

Vi befinner oss nu i den allra ljusaste tiden på året. Varför inte passa på att utnyttja denna vackra årstid, genom att vara utomhus så mycket du kan och samtidigt få lägre stressnivåer, mer motion, bättre immunförsvar och mer umgänge?

Vackert väder

Utomhusvistelse och sänkta stressnivåer

Att röra på sig och vistas ute i naturen är ett av de bästa sätten att koppla av och återhämta sig på. I naturen varvar du ned snabbare, pulsen går ned, stresshormoner i blodet minskar och på sikt har detta en positiv inverkan på ett högt blodtryck. 

Vi är konstruerade för att röra på oss och vistas utomhus, gärna i dagsljus. Bristen på dagsljus har visat sig orsaka sömnproblem och sömnbrist för många av oss. När du sover sjunker vanligtvis blodtrycket, men om du sover dåligt stressas kroppen och den får heller inte återhämtningen den behöver, vilket på sikt kan leda till ökat blodtryck. 

Röra på sig mer

Mer rörelse är något vi alla bör sträva efter och uppmuntra varandra till. Det råder ingen tvekan om att rörelse, såväl vardagsmotion som träning med högre intensitet, har positiva effekter på t.ex. blodtryck, blodsocker och blodfetter. Om du minskar stillasittandet och är mer fysiskt aktiv så minskar risken för en rad olika sjukdomar, såsom hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 samt olika former av cancer. Så, nu när vi är mitt uppe i ljusare tider och varmare temperaturer, varför inte passa på att motionera mera utomhus. Motion inkluderar allt från löprundan i skogen eller promenaden vid havet till arbetet i trädgården. Möjligheterna till motion är oändliga i dessa tider.

D-vitamin

En till fördel av att spendera mer tid utomhus i det vackra vädret är att du samtidigt fyller på dina nivåer av det så viktiga D-vitaminet. Tillräckliga nivåer av D-vitamin i kroppen är viktigt för immunförsvaret och forskning tyder på att D-vitamin kan minska risken för skador på lungorna vid inflammation. Forskning har även visat att D-vitamin utövar sin effekt i de flesta av kroppens vävnader och celler.

När det gäller högt blodtryck och D-vitamin har personer med D-vitaminbrist klart oftare högre blodtryck än de som har tillräckliga mängder D-vitamin i blodet. Vad detta beror på är dock inte helt klarlagt än.

Läs mer om hur Blodtrycksdoktorn funkar här

Vi kan även hjälpa dig att utreda om du har högt blodtryck, det kan du läsa mer om här.

Liknande artiklar

 Är bastubad bra vid högt högt blodtryck?

Kan regelbundna bastubad bidra till att sänka blodtrycket? Flera studier tyder på ett möjligt samband mellan bastubad och en långsiktig […]

Läs mer Pil åt höger

Varför är blodtrycket ofta lägre på sommaren?

Det kan förekomma vissa variationer i ditt blodtryck beroende på årstid. Många som regelbundet mäter sitt blodtryck kan nu under […]

Läs mer Pil åt höger

7 sätt att vara snäll mot dig själv

Vi vet att det är viktigt att ta hand om både kropp och själ, men det kan vara lätt att glömma bort att vårda sitt inre. Här listar vi 7 tips på hur du kan vara snäll mot dig själv!

Läs mer Pil åt höger

Sömn och högt blodtryck

Visste du att sömnbrist kan leda till högt blodtryck? Studier visar att en dålig sömnkvalité och brist på sömn ökar risken för att drabbas av högt blodtryck. Vi förklarar varför och delar med oss av våra 10 bästa tips för en bättre sömn.

Läs mer Pil åt höger

10 tips för en skön & stressfri sommar

Sommaren närmar sig med stormsteg och för många av oss stundar snart några veckor av härlig ledighet. Under semestern är det mycket som ska hinnas med och det kan ibland bli svårt att hitta en balans mellan det man borde göra och det man faktiskt vill göra. I denna artikel har vi samlat 10 konkreta tips för att hjälpa dig att varva ner både före och under semestern – allt för att din sommar ska bli så härlig som möjligt!

Läs mer Pil åt höger

Frisk luft, friskt hjärta: så kan naturen sänka ditt blodtryck

Ett av de bästa tipsen för bättre sömn, lägre stressnivåer, snabbare återhämtning och bättre blodtryck är att spendera tid ute i naturen så ofta du kan!

Läs mer Pil åt höger