Stress och högt blodtryck

Många av oss upplever stress i vardagen. Det är naturligt att utveckla stressbeteenden under intensiva perioder med för lite återhämtning.

Påverkan på kroppen

När du är stressad utsöndrar kroppen stresshormoner i form av adrenalin, noradrenalin och kortisol vilket gör att du kommer gå på högvarv. För att kroppen ska komma i balans igen behöver du återhämtning och motion. Det är när stressen blir långvarig och du inte får den återhämtning du behöver som stressen kan göra dig sjuk. Stresshormonerna kommer då att ligga kvar på höga nivåer i kroppen vilket kan höja ditt blodtryck, ditt blodsocker och dina blodfetter. Att se över sin livsstil med minskad stress som följd leder ofta till ett sänkt blodtryck.

Vi finns här för dig

Om du vill ha rådgivning angående stress kan du alltid höra av dig till oss. Skriv till din sjuksköterska i chatten i appen Blodtrycksdoktorn så får du hjälp och stöd kring hur du kan förbättra din stresshantering.

Det här kan du göra själv

Blir du också stressad i trafiken, tittar på klockan i tid och otid och har svårt att lägga ifrån dig telefonen? Då är du inte ensam. Många utav oss upplever stress mer eller mindre dagligen. Det finns många sätt att minska stressnivån i din vardag. Här kommer några konkreta tips:

  • Motionera mera. En tränad kropp tål stress bättre än en otränad kropp. Att röra på sig utomhus har en extra välgörande effekt då naturen kan hjälpa oss varva ned och ger oss ett tillskott av D-vitamin.
  • Prioritera sömnen, den är viktig för vår återhämtning.
  • Öva dig på att säga nej. 
  • Stäng ned och gå “offline”. Att ständigt vara nåbar och uppkopplad bidrar till stress. 
  • Läs och skriv inte jobbmail utanför arbetstid.
  • Använd dig av mindfulnessövningar för att koppla av.

Ta ett steg i taget

I dagens samhälle är effektivitet något som premieras högt. Vi ska ha många bollar i luften och hinna så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Att ständigt vara uppkopplad är mer regel än undantag och våra hjärnor matas ständigt med intryck och distraktioner, vilket gör det svårt för oss att fokusera på en sak åt gången.

Vi vet att det kan vara svårt att stressa mindre och att det kan vara svårt att bryta gamla mönster. Försök ta ett steg i taget genom att kartlägga dina vanligaste stressbeteenden och byta ut dem mot en god, stressfri vana allteftersom.

Läs mer från Hälsa & Livsstil

Hjärtemånaden: Gör skillnad för dig eller dina nära och kära – kolla trycket

Februari är hjärtemånad och det handlar inte bara om att fira alla hjärtans dag utan om att uppmärksamma hur viktigt det är att ta hand om våra hjärtan. Högt blodtryck är den enskilt största faktorn som orsakar hjärt-kärlsjukdomar. Bara i Sverige har cirka 2 miljoner människor högt blodtryck och studier visar att endast 1 av […]

Läs mer Pil åt höger

Hälsotips

DASH – Kosten för ditt blodtryck DASH står för Dietary Approaches to Stop Hypertension. Det är en kost som bygger på att man ska öka intaget av frukt, grönsaker, baljväxter, magra mjölkprodukter, fisk, bönor, frön, nötter och fullkorn och samtidigt minska intaget av salt, raffinerat socker, rött kött och mättat fett.  Läs mer här! Varför […]

Läs mer Pil åt höger