Tips inför en blodtrycksmätning!

Hur mäter jag mitt blodtryck på bästa sätt? 

Blodtrycksdoktorns sjuksköterska Erika Mankenskiöld hjälper oss med tips inför en blodtrycksmätning.

Erika, du är relativt ny sjuksköterska på Blodtrycksdoktorn, berätta lite om dina tidigare erfarenheter.

– Ja precis, jag började på Blodtrycksdoktorn i år och har tidigare arbetat på Hjärtintensiven på Danderyds sjukhus där jag har jobbat med svårt sjuka hjärtpatienter. Jag har lärt mig mycket om vilka riskfaktorer som hänger ihop med allvarliga hjärt- och kärlsjukdomar så detta jobb, där vi även arbetar förebyggande,  känns otroligt viktigt och givande för mig. Tillsammans kan vi förbättra folkhälsan i Sverige!

Vad ska man tänka på när man mäter sitt blodtryck?

– Du bör undvika att träna, röka eller dricka kaffe eller andra koffeinhaltiga drycker minst 30 minuter innan du mäter ditt blodtryck.

  • Sätt dig bekvämt tillrätta på en stol eller i en fåtölj.
  • Luta ryggen mot ryggstödet och placera båda fötterna på golvet utan att korsa benen.
  • Låt armen vila i höjd med hjärtat med handflatan uppåt.
  • Med fördel bör blodtrycket mätas i samma arm vid varje tillfälle för att lättare upptäcka förändringar av blodtrycket över tid.

Vad är skillnaden mellan att jag mäter mitt blodtryck hemma i lugn och ro, eller om exempelvis du skulle mäta mitt blodtryck på en vårdinrättning? 

– Blodtrycket kan mätas vart som helst, även ute i naturen. Det finns dock många faktorer som kan påverka blodtrycket, bland annat stress och oro.

  • När man mäter sitt blodtryck hemma själv i lugn och ro är det större chans att man inte påverkas av yttre faktorer som man kan bli stressad av.
  • Vissa blir nervösa bara av att vara på en vårdinrättning och blodtrycket kan därav bli  högre än vad det egentligen är i vila. Gränsen för vad som räknas som högt blodtryck är faktiskt lite högre på vårdinrättning än om man mäter hemma, just därför.

Här kan du läsa mer om vad man ska tänka på när man ska mäta sitt blodtryck.

Liknande artiklar

Gott och blodtrycksvänligt under midsommar

Äntligen är det midsommar och hög tid att samla vänner och familj för fest och dans kring midsommarstången. Oavsett om […]

Läs mer Pil åt höger

Konsten att varva ned under sommaren

För de flesta så behöver perioder av stress följas av återhämtning för att vi ska hålla oss friska och må bra. Tiden innan semestern är ofta en stressig period. Och för många av oss brukar sommaren vara minst lika uppbokad som resten av året, även om aktiviteterna inte är desamma.

I denna artikel har vi samlat några tips om vad du kan göra inför och under semestern för att varva ner. 

Läs mer Pil åt höger

Hög tid för frukt, bär och grönsaker

Är det någon tid på året det är lätt att få i sig ordentligt med grönsaker så är det nu på sommaren. Vi har samlat några tips på hur du lätt får i dig dessa godsaker.

Läs mer Pil åt höger

Varför är blodtrycket ofta lägre på sommaren?

Det kan förekomma vissa variationer i ditt blodtryck beroende på årstid. Många som regelbundet mäter sitt blodtryck kan nu under […]

Läs mer Pil åt höger

Extra viktigt att dricka när det är varmt ute

När det är varmt ute behöver alla tänka på att dricka ordentligt men det är extra viktigt för dig som äter blodtrycksmediciner då de gör kroppen extra känslig för uttorkning.

Läs mer Pil åt höger

Alkoholfri granatäpplemojito

Släck törsten i värmen med en läskande alkoholfri drink! Vår dietist Elinor har skapat ett recept på en svalkande granatäpplemojito med mynta och lime.

Läs mer Pil åt höger