5 tips som är bra för hälsan

Att leva livet lite mer hälsosamt kan vara både enkelt och roligt! Vi delar med oss av fem enkla tips som kan hjälpa till att sänka ett högt blodtryck.

Ett ungt par krattar höstlöv och lägger i en skottkärra.

1. Naturligt pigg på nolltid

Motion gör oss piggare och gladare på naturlig väg. Några enkla tips för att öka din vardagsmotion:

  • Promenera eller ta cykeln när du ska transportera dig
  • Kratta löv eller rensa ogräs
  • Ta en promenad medan du pratar i telefon
  • Lek med dina barn eller barnbarn, de håller ofta ett högt tempo så man får lätt upp pulsen
Kvinna med grått hår och röda glasögon äter en måltid vid ett cafébord.

2. Enkla stegen för att minska stressen

Många kan säkert känna igen sig i att vi ibland lever livet i ett för högt tempo. En typ av återhämtning som kan göra stor nytta för hälsan är mindfulness.

Ägna några minuter åt att testa en enkel mindfulness-övning medan du tex duschar eller äter mat:

Försök att rikta fokuset till hur det varma vattnet känns mot kroppen eller fokusera noggrant på smakerna av din måltid. Var i nuet och försök notera vad du upplever.

Om tankarna far iväg så observerar du det utan att lägga någon värdering i det och försöker sedan föra tillbaka fokuset till känslan eller smaken. Denna övning kan hjälp dig varva ned och stressa mindre.

Fyra äpplen liggandes på en kökshandduk på ett träbord.

3. Billig och hälsosam fika

Just nu finns det mängder av äpplen i våra trädgårdar. Ta tillvara på höstens goda skörd och testa vårt nyttiga och goda recept på ett mellanmål som påminner lite om äppelpaj.

Ett skivat rågbröd på en skärbräda.

4. Enkla tipset som håller dig mätt längre

Välj fullkornsprodukter så ofta du kan! Fullkorn är en av de viktigaste basingredienserna när det gäller att förebygga hjärtkärlsjukdom. Byt ut vitt bröd mot fullkornsbröd, pasta mot fullkornspasta och ris mot fullkornsris.

Fullkorn kan minska risken för hjärtkärlsjukdom, typ 2-diabetes och hjälper dig att hålla dig mätt och nöjd längre tack vare det höga innehållet av fibrer.

En man håller några färska, jordiga vitlökar i sina kupade händer.

5. Knepet som får dig att minska på saltet

Salt är en vanligt förekommande smakförhöjare, men i för stor mängd kan det vara skadligt för oss och höja vårt blodtryck.

Du kan enkelt minska ditt saltintag genom att använda andra smaksättare istället för salt, till exempel vitlök, citron, ingefära, cayennepeppar och gurkmeja. Frossa i färska örter och kryddor, då blir matlagningen roligare och maten godare!

Liknande artiklar

Tips inför en blodtrycksmätning!

Hur mäter jag mitt blodtryck på bästa sätt?  Blodtrycksdoktorns sjuksköterska Erika Mankenskiöld hjälper oss med tips inför en blodtrycksmätning. Erika, […]

Läs mer Pil åt höger

Nyårslöfte 2023 – var snäll mot dig själv!

I år tänker vi lite nytt och uppmanar er till att inte avge något traditionellt nyårslöfte! Vi satsar på att detta får bli ett år då vi ska vara snälla mot oss själva. På så sätt blir det mycket roligare och lättare att nå våra mål. Allt handlar om att försöka skapa en god balans i tillvaron.

Läs mer Pil åt höger

Kan D-vitamin påverka ditt blodtryck?

Läs om hur D-vitamin påverkar din hälsa och ditt blodtryck och ta del av vårt recept som är extra rikt på D-vitamin.

Läs mer Pil åt höger

Vilka symtom ger högt blodtryck?

Visste du att en miljon svenskar har högt blodtryck utan att veta om det? Högt blodtryck ger sällan några symtom, vilket innebär att många människor inte är medvetna om sitt höga blodtryck. Att upptäcka och behandla ett förhöjt blodtryck i tid räddar liv!

Läs mer Pil åt höger

Toppa hälsan med turbosnabba mikrovanor!

Vill du prioritera din hälsa och fokusera mer på ditt välmående, men känner att tiden inte alltid räcker till? Att leva livet lite mer hälsosamt behöver inte vara krångligt – att införa små och enkla förbättringar av din livsstil kan på sikt göra under för ditt välbefinnande! Har du några minuter över idag? Testa våra tips på hälsosamma mikrovanor!

Läs mer Pil åt höger