5 tips som är bra för hälsan

Att leva livet lite mer hälsosamt kan vara både enkelt och roligt! Vi delar med oss av fem enkla tips som kan hjälpa till att sänka ett högt blodtryck.

1. Naturligt pigg på nolltid

Motion gör oss piggare och gladare på naturlig väg. Några enkla tips för att öka din vardagsmotion:

  • Promenera eller ta cykeln när du ska transportera dig
  • Kratta löv eller rensa ogräs
  • Ta en promenad medan du pratar i telefon
  • Lek med dina barn eller barnbarn, de håller ofta ett högt tempo så man får lätt upp pulsen

2. Enkla stegen för att minska stressen

Många kan säkert känna igen sig i att vi ibland lever livet i ett för högt tempo. En typ av återhämtning som kan göra stor nytta för hälsan är mindfulness.

Ägna några minuter åt att testa en enkel mindfulness-övning medan du tex duschar eller äter mat:

Försök att rikta fokuset till hur det varma vattnet känns mot kroppen eller fokusera noggrant på smakerna av din måltid. Var i nuet och försök notera vad du upplever.

Om tankarna far iväg så observerar du det utan att lägga någon värdering i det och försöker sedan föra tillbaka fokuset till känslan eller smaken. Denna övning kan hjälp dig varva ned och stressa mindre.

3. Billig och hälsosam fika

Just nu finns det mängder av äpplen i våra trädgårdar. Ta tillvara på höstens goda skörd och testa vårt nyttiga och goda recept på ett mellanmål som påminner lite om äppelpaj: https://blodtrycksdoktorn.se/halsa-livsstil-snacks/

4. Enkla tipset som håller dig mätt längre

Välj fullkornsprodukter så ofta du kan! Fullkorn är en av de viktigaste basingredienserna när det gäller att förebygga hjärtkärlsjukdom. Byt ut vitt bröd mot fullkornsbröd, pasta mot fullkornspasta och ris mot fullkornsris.

Fullkorn kan minska risken för hjärtkärlsjukdom, typ 2-diabetes och hjälper dig att hålla dig mätt och nöjd längre tack vare det höga innehållet av fibrer.

5. Knepet som får dig att minska på saltet

Salt är en vanligt förekommande smakförhöjare, men i för stor mängd kan det vara skadligt för oss och höja vårt blodtryck.

Du kan enkelt minska ditt saltintag genom att använda andra smaksättare istället för salt, till exempel vitlök, citron, ingefära, cayennepeppar och gurkmeja. Frossa i färska örter och kryddor, då blir matlagningen roligare och maten godare!

Liknande artiklar

Gott och blodtrycksvänligt under midsommar

Äntligen är det midsommar och hög tid att samla vänner och familj för fest och dans kring midsommarstången. Oavsett om […]

Läs mer Pil åt höger

Konsten att varva ned under sommaren

För de flesta så behöver perioder av stress följas av återhämtning för att vi ska hålla oss friska och må bra. Tiden innan semestern är ofta en stressig period. Och för många av oss brukar sommaren vara minst lika uppbokad som resten av året, även om aktiviteterna inte är desamma.

I denna artikel har vi samlat några tips om vad du kan göra inför och under semestern för att varva ner. 

Läs mer Pil åt höger

Hög tid för frukt, bär och grönsaker

Är det någon tid på året det är lätt att få i sig ordentligt med grönsaker så är det nu på sommaren. Vi har samlat några tips på hur du lätt får i dig dessa godsaker.

Läs mer Pil åt höger

Varför är blodtrycket ofta lägre på sommaren?

Det kan förekomma vissa variationer i ditt blodtryck beroende på årstid. Många som regelbundet mäter sitt blodtryck kan nu under […]

Läs mer Pil åt höger

Extra viktigt att dricka när det är varmt ute

När det är varmt ute behöver alla tänka på att dricka ordentligt men det är extra viktigt för dig som äter blodtrycksmediciner då de gör kroppen extra känslig för uttorkning.

Läs mer Pil åt höger

Alkoholfri granatäpplemojito

Släck törsten i värmen med en läskande alkoholfri drink! Vår dietist Elinor har skapat ett recept på en svalkande granatäpplemojito med mynta och lime.

Läs mer Pil åt höger