Din livsstil påverkar ditt blodtryck

Kind bearded man making notes while listening to his beautiful friend

Högt blodtryck behandlas i första hand med livsstilsförändringar. Genom förändrad livsstil med exempelvis mer fysisk aktivitet, mindre stress och förändrade kostvanor- går det att påverka blodtrycket i rätt riktning. Under Hälsa & Livsstil har vi samlat reportage, artiklar och recept som vi hoppas ska kunna inspirera dig till att leva så hälsosamt som du förmår.

Kontroll på blodtrycket i lugn och ro hemma

Personlig behandlingsplan och regelbunden uppföljning med din specialistläkare och sjuksköterska.

4,8 av 5

Över 10 000 patienter i behandling

Vad kan man göra själv för att sänka sitt blodtryck?

Det finns vissa saker du själv kan göra för att sänka ditt blodtryck. Dessa saker handlar främst om att förändra och förbättra din livsstil t.ex. genom att lägga om kosten, minska ned på salt (natrium) och lakrits och lägga till sådant som påverkar blodtrycket positivt, till exempel DASH-kost.

DASH-kost

DASH står för Dietary Approaches to Stop Hypertension. Det är en kost som är speciellt framtagen för att påverka blodtrycket i positiv riktning. DASH-kosten bygger på att man ska öka intaget av frukt, grönsaker, baljväxter, magra mjölkprodukter, fisk, bönor, frön, nötter och fullkorn och samtidigt minska intaget av salt, raffinerat socker, rött kött och mättat fett. Kosten ger ett högt intag av mineralerna kalcium, kalium och magnesium och samtidigt lägre halt av natrium, ett högt fiberintag och ett lågt intag av fett vilket resulterar i en sänkning av både övertryck och undertryck.

Se våra hälsotips och läs mer om DASH-kost

Granskat av: Ghassan Darwiche, docent och chefsläkare på Blodtrycksdoktorn.

Läs mer från Hälsa & Livsstil

Hjärtemånaden: Gör skillnad för dig eller dina nära och kära – kolla trycket

Februari är hjärtemånad och det handlar inte bara om att fira alla hjärtans dag utan om att uppmärksamma hur viktigt det är att ta hand om våra hjärtan. Högt blodtryck är den enskilt största faktorn som orsakar hjärt-kärlsjukdomar. Bara i Sverige har cirka 2 miljoner människor högt blodtryck och studier visar att endast 1 av […]

Läs mer Pil åt höger

Hälsotips

DASH – Kosten för ditt blodtryck DASH står för Dietary Approaches to Stop Hypertension. Det är en kost som bygger på att man ska öka intaget av frukt, grönsaker, baljväxter, magra mjölkprodukter, fisk, bönor, frön, nötter och fullkorn och samtidigt minska intaget av salt, raffinerat socker, rött kött och mättat fett.  Läs mer här! Varför […]

Läs mer Pil åt höger