5 tips för en aktiv höst!

Hösten är ett utmärkt tillfälle att etablera nya, goda vanor. Varför inte passa på att göra plats i kalendern för härligt uppiggande aktiviteter och stärkande motion? Blodtrycksdoktorns sjuksköterska Malin Vesström delar med sig av sina bästa tips på hur du kommer igång!

Kvinna rastar en hund längs med en allé

Små förbättringar av din livsstil kommer på sikt ha stor betydelse för hälsan. Redan vid några hundra extra steg per dag kan man se hälsofördelar. Om du i höst vill komma igång och röra på dig mer kommer här några tips! 

  1. Sätt ett mål
    Ett tips är att först och främst fundera över vad det är du vill uppnå. Vill du minska ditt stillasittande? Eller är du redan fysiskt aktiv och vill förbättra dina träningsresultat? Funder igenom dina träningsmål för hösten.

    Bryt ner dina övergripande mål i mindre delmål för att hålla motivationen uppe. Här är det bra om delmålet är mätbart, till exempel att du lyckats röra på dig x antal minuter, lyckats göra x antal repetitioner av en övning eller liknande. Med tydliga delmål är det lättare att se små framsteg under resans gång.
  1. Hitta ditt varför
    Fundera sedan på hur motiverad du är till förändring och varför det är viktigt för dig. Du får då möjlighet att motivera varför du vill göra en förändring och samtidigt reflektera över varför det är viktigt för dig.
  1. Ta hjälp av andra
    När du väl bestämt dig för att göra en förändring kan du fundera över om du behöver något stöd för att lyckas genomföra den. Behöver du någon att träna med? Kanske önskar du tips på träningsformer som skulle passa dig? Om du vill få hjälp med planering, stöd och support kan du få hjälp från en av Blodtrycksdoktorns sjuksköterskor.
  1. Gör en plan som passar dig
    Skapa en strukturerad träningsrutin genom att välja en dag och tid för träningen som passar dig och din vardag. Gör en planering som är realistisk och genomförbar. Planera för ca 3-4 veckor i taget och sätt ett tydligt mål. Följ regelbundet upp med dig själv hur det går. Tänk också på vad du ska göra de dagar du inte känner dig motiverad, är skadad eller sjuk. Hur ska du göra för att komma igång igen? I de stunder då det känns motigt att komma igång ska du hålla fast vid varför du satt dina mål och sedan ta ett steg i taget för att nå dem. 
  1. Låt oss inspirera och peppa dig!
    En bra idé kan vara att skriva din träningsplan tillsammans med en av Blodtrycksdoktorns sjuksköterskor. Det brukar vara lättare att genomföra en plan om man delar och följer upp den med någon. Din sjuksköterska kan dessutom ge dig tips, råd och pepp på vägen.
Ett medelålders par hajkar i skogen.

Kom ihåg att det inte finns några misslyckanden i en livsstilsförändring. Det kommer att gå upp och ner. Det kommer vara jobbigt ibland och det kommer vara roligt ibland. Genom att förändra lite i taget, hålla i de nya vanorna, och sätta realistiska mål där du inte är för hård mot dig själv når du lättare ditt mål.

Om du vill är vi med dig hela vägen för att stötta dig. Blodtrycksdoktorns sjuksköterskor är redo att hjälpa dig med din livsstilsförändring, så tveka inte att kontakta oss!


Lycka till med träningen!

/ Malin Vesström – Sjuksköterska på Blodtrycksdoktorn

Liknande artiklar

Enkla och roliga tips för aktivitet och rörelse under sommaren

Sommaren erbjuder fantastiska möjligheter att till vardagsmotion. Nedan tipsar vi om roliga och enkla sätt att få in lite mer rörelse under härliga sommardagar.

Läs mer Pil åt höger

Nya goda vanor

Att bryta, förändra eller påbörja nya vanor kan man göra vilken dag som helst men det är oftast lättare att påbörja förändringen en viss dag, till exempel när det blir nytt år. Det krävs också tid, tålamod och vilja – vi på Blodtrycksdoktorn ger dig konkreta råd och tips kring hur du når dina mål.

Läs mer Pil åt höger

Tips på hur du får in rörelse i din vardag!

Att motion gör oss gott är de flesta medvetna om, men visste du att rörelse även kan förebygga sjukdom och sänka ditt blodtryck? Ta del av våra tips på enkla, konkreta sätt att få in mer rörelse i vardagen.

Läs mer Pil åt höger

6 tips för mer rörelse i vardagen!

Visste du att våra hjärtan älskar rörelse? Anta vår utmaning och ta hand om ditt hjärta idag!

Läs mer Pil åt höger

Starkare kropp & hjärta – våra bästa träningstips!

Från promenader till styrketräning – det finns en motionsform för alla! I denna artikel berättar vi mer om varför rörelse är så bra för hälsan och ger dig konkreta tips på hur du kan göra träningen till en naturlig och rolig del av ditt liv.

Läs mer Pil åt höger

Midsommarfest: mat och rörelse i harmoni!

Äntligen dags för midsommar! Midsommarafton firas traditionsenligt med god mat, dans kring midsommarstången och festligheter i sällskap av nära och kära. Här delar vi med oss av våra bästa tips på hur du kan äta både gott och blodtrycksvänligt denna midsommar. Vi bjuder även på några inspirerande förslag på roliga och fartfyllda aktiviteter som passar hela familjen.

Läs mer Pil åt höger