Enkla och roliga tips för aktivitet och rörelse under sommaren

Sommaren erbjuder fantastiska möjligheter att till vardagsmotion. Nedan tipsar vi om roliga och enkla sätt att få in lite mer rörelse under härliga sommardagar.

Sommarmotion

Även enkel vardagsmotion ger positiva effekter

Vi människor är byggda för att röra på oss och det råder ingen tvekan om att vi fungerar som bäst när vi får en daglig dos av motion. Detta är något de allra flesta av oss vet om, ändå har vi aldrig någonsin varit så stillasittande som vi är idag.

Det handlar inte om stenhårda träningspass på gymmet

Mer rörelse i vardagen är något de flesta vill många av oss vill få till, även på semestern. Och det behöver inte vara stenhårda träningspass på gymmet. Även lättare former av regelbunden vardagsmotion, som raska promenader, trädgårdsarbete och att cykla till affären, ger många goda hälsoeffekter. Det kan bl.a:

  • minska risken för, eller sänka ett redan högt blodtryck
  • minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar
  • sänka blodsockret och minska risken för diabetes typ 2
  • förbättra blodfetterna
  • förbättra din psykiska hälsa
  • förbättra benhälsan och förebygga benskörhet.

Anpassa efter dina förutsättningar

Motion kan förebygga många åldersrelaterade sjukdomar och det aldrig är för sent att börja röra på sig. Men kom ihåg att alltid anpassa din motion efter dina förutsättningar och behov och var försiktig i början om du är ovan.

Några enkla sommartips;

Bild på 3 kvinnor som badar.

1. Hoppa i plurret och passa på att simma eller trampa vatten. Att röra på sig i vatten är både skonsamt och effektivt.


Bild på 3 personer som cyklar.

2. Cykla eller promenera dit du ska, när du kan.


Bild på person som gör yoga vid havet.

3. Yoga på bryggan.


Bild på fötterna hos två personer som promenerar vid havet.

4. Promenera! Ta en skogspromenad, en morgonpromenad, en kvällspromenad, en strandpromenad eller vad som passar dig bäst.


Bild på person som påtar i trädgården.

5. Påta i trädgården.


Andra tips som också räknas!

  • Gör några benböj när du grillar och varva med att stå på ett ben.
  • Res dig upp från solstolen/hängmattan lite då och då, sträck på dig och gå en bit.
  • Parkera alltid bilen en bit ifrån dit du ska.
  • Pausa deckaren du ser på tv, ta en svängom i vardagsrummet och fortsätt sedan följa spänningen på tv.

Liknande artiklar

Hälsa & Glädje: nya möjligheter i det nya året

Det nya året är här, fyllt med ambitioner och drömmen om en hälsosam nystart. I denna period av traditionella nyårslöften, där många lovar sig själva att motionera mer och äta nyttigt, ger vi dig konkreta tips och råd om hur du kan lyckas med små förändringar i rätt riktning.

Läs mer Pil åt höger

Tips på hur du får in rörelse i din vardag!

Att motion gör oss gott är de flesta medvetna om, men visste du att rörelse även kan förebygga sjukdom och sänka ditt blodtryck? Ta del av våra tips på enkla, konkreta sätt att få in mer rörelse i vardagen.

Läs mer Pil åt höger

6 tips för mer rörelse i vardagen!

Visste du att våra hjärtan älskar rörelse? Anta vår utmaning och ta hand om ditt hjärta idag!

Läs mer Pil åt höger

Starkare kropp & hjärta – våra bästa träningstips!

Från promenader till styrketräning – det finns en motionsform för alla! I denna artikel berättar vi mer om varför rörelse är så bra för hälsan och ger dig konkreta tips på hur du kan göra träningen till en naturlig och rolig del av ditt liv.

Läs mer Pil åt höger

Midsommarfest: mat och rörelse i harmoni!

Äntligen dags för midsommar! Midsommarafton firas traditionsenligt med god mat, dans kring midsommarstången och festligheter i sällskap av nära och kära. Här delar vi med oss av våra bästa tips på hur du kan äta både gott och blodtrycksvänligt denna midsommar. Vi bjuder även på några inspirerande förslag på roliga och fartfyllda aktiviteter som passar hela familjen.

Läs mer Pil åt höger

5 tips för en aktiv höst!

Hösten är ett utmärkt tillfälle att etablera nya, goda vanor. Varför inte passa på att göra plats i kalendern för härligt uppiggande aktiviteter och stärkande motion? Blodtrycksdoktorns sjuksköterska Malin Vesström delar med sig av sina bästa tips på hur du kommer igång!

Läs mer Pil åt höger