Varför påverkar salt blodtrycket?

Salt är en god och väldigt vanligt förekommande smaksättare som många av oss använder dagligen, men tyvärr kan det ju ibland bli för mycket av det goda. I vår del av världen får vi i genomsnitt i oss dubbelt så mycket salt som rekommendationen säger.

Enligt Livsmedelsverket så ska en vuxen människa inte äta mer än 6 g salt per dag, vilket motsvarar ungefär en tesked salt. Salt innehåller en hög andel natrium. Natrium är viktigt för flera funktioner i kroppen men i för stor mängd kan det vara skadligt för oss och höja vårt blodtryck, speciellt om vi samtidigt får i oss för lite kalium. Kalium är ett livsnödvändigt grundämne som behövs för kroppens nerv- och muskelfunktion samt för att reglera blodtrycket. Vi kan därför påverka blodtrycket i positiv riktning genom att minska vårt intag av natrium och öka intaget av kalium.

Dolda saltkällor

Mycket av vårt saltintag sker tyvärr omedvetet då det finns dolt i flertalet olika livsmedel. Det är alltså  inte saltandet hemma vid matbordet eller spisen som är den största boven utan 70-80 % av saltet vi får i oss kommer ifrån dolda saltkällor i maten. Saltet döljer sig ofta i exempelvis charkuteriprodukter, bröd, pålägg, prefabricerad mat, såser och restaurangmat, vilket gör att vi ofta får i oss saltet omedvetet. 

Tips för att undvika dolda saltkällor:

  • Kika på alternativen i ovannämnda exempel.
  • Håll koll på innehållsförteckningar.
  • Välj livsmedel som är nyckelhålsmärkta.
  • Laga mat från grunden, så ofta du kan, så att du själv kan kontrollera saltinnehållet.
  • Undvik att salta extra på maten.
  • Ta med hemmagjord matlåda till jobbet.
  • Byt till ett mineralsalt som innehåller mindre natrium t.ex. Seltin
  • Använd andra smaksättare till maten istället för salt, till exempel vitlök, citron, ingefära, cayennepeppar och gurkmeja.

Våra smaklökar har en tendens att vänja sig efter hur mycket salt du äter. Det tar lite tid för smaklökarna att vänja sig vid mindre salt. Sänk saltinnehållet i maten gradvis så går det lättare.

Källor:

Livsmedelsverket. Syna saltet [Internet]. Livsmedelsverket; Okänt år [uppdaterad 2021-12-06; citerad 2022-02-03] Hämtad från: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad/syna-saltet/halften-vore-nog

Blood Pressure Effects of Sodium Reduction: Dose-Response Meta-Analysis of Experimental Studies. Circulation 2021 Feb 15.doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.120.050371. 

 The Yanomami Indians in the INTERSALT Study 2003 Mar;80(3):289-300. Arq Bras Cardiol doi: 10.1590/s0066-782×2003000300005.

DASH.kost DASH Eating Plan https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/dash-eating-plan

Skribent: Annika Hovmark, hälsovetare på Blodtrycksdoktorn

Granskad av: Ghassan Darwiche, docent och chefsläkare på Blodtrycksdoktorn

Nyhetsbrev

Få fakta, tips och råd direkt från våra läkare och hälsovetare (kostnadsfritt)

Läs mer från Hälsa & Livsstil

Hjärtemånaden: Gör skillnad för dig eller dina nära och kära – kolla trycket

Februari är hjärtemånad och det handlar inte bara om att fira alla hjärtans dag utan om att uppmärksamma hur viktigt det är att ta hand om våra hjärtan. Högt blodtryck är den enskilt största faktorn som orsakar hjärt-kärlsjukdomar. Bara i Sverige har cirka 2 miljoner människor högt blodtryck och studier visar att endast 1 av […]

Läs mer Pil åt höger

Hälsotips

DASH – Kosten för ditt blodtryck DASH står för Dietary Approaches to Stop Hypertension. Det är en kost som bygger på att man ska öka intaget av frukt, grönsaker, baljväxter, magra mjölkprodukter, fisk, bönor, frön, nötter och fullkorn och samtidigt minska intaget av salt, raffinerat socker, rött kött och mättat fett.  Läs mer här! Varför […]

Läs mer Pil åt höger