Motionera mera

Vi människor är byggda för att röra på oss och det råder ingen tvekan om att vi fungerar som bäst när vi får en daglig dos av motion. Detta är något de allra flesta av oss vet om, ändå har vi aldrig någonsin varit så stillasittande som vi är idag. Mer rörelse i vardagen är något vi alla bör sträva efter och uppmuntra varandra till. 

Det är viktigt att komma ihåg att motion inte behöver betyda stenhårda träningspass på gymmet. Även lättare former av regelbunden vardagsmotion, som raska promenader, trädgårdsarbete och att gå eller cykla till affären, ger många goda hälsoeffekter.

Regelbunden motion har en sjukdomsförebyggande och behandlande effekt på en rad olika folksjukdomar och påverkar bland annat blodtrycket i positiv riktning.

Motion kan bl.a:

  • minska risken för, eller sänka ett redan högt blodtryck
  • minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar
  • sänka blodsockret och minska risken för diabetes typ 2
  • förbättra dina blodfetter
  • förbättra din psykiska hälsa
  • förbättra benhälsan och förebygga benskörhet.

Motion kan förebygga många åldersrelaterade sjukdomar och det aldrig är försent att börja röra på sig. Men kom ihåg att alltid anpassa din motion efter dina förutsättningar och behov och var försiktig i början om du är ovan.

Minska stillasittandet 

Gör gärna även vad du kan för att minska stillasittandet. Även om du tränar ordentligt fem gånger i veckan, så är stillasittandet ändå en riskfaktor för ohälsa om du sitter ned resten av tiden. Upp och hoppa var 30.e minut, gå en liten runda och sträck på dig. Om du är på jobbet så är det en toppenidé att ha skrivare, kopiator och dyl. en bit ifrån skrivbordet och att skrivbordet är höj- och sänkbart. 

7 snabba tips på vardagsmotion

  • Transportmotionera, promenera/ta cykeln dit du kan, när du kan.
  • Stå på ett ben medan vattnet kokar upp på spisen.
  • Ställ dig upp och sätt dig ned några gånger extra varje gång du ska sätta dig eller ställa dig upp.
  • Gå 100 trappsteg varje dag.
  • Städa
  • Ta en svängom hemma i vardagsrummet
  • Skotta snö

Kom ihåg, all motion är bättre än ingen!

Skribent: Annika Hovmark, hälsovetare på Blodtrycksdoktorn

Granskad av: Ghassan Darwiche, docent och chefsläkare på Blodtrycksdoktorn

Nyhetsbrev

Få fakta, tips och råd direkt från våra läkare och hälsovetare (kostnadsfritt)

Läs mer från Hälsa & Livsstil

Hjärtemånaden: Gör skillnad för dig eller dina nära och kära – kolla trycket

Februari är hjärtemånad och det handlar inte bara om att fira alla hjärtans dag utan om att uppmärksamma hur viktigt det är att ta hand om våra hjärtan. Högt blodtryck är den enskilt största faktorn som orsakar hjärt-kärlsjukdomar. Bara i Sverige har cirka 2 miljoner människor högt blodtryck och studier visar att endast 1 av […]

Läs mer Pil åt höger

Hälsotips

DASH – Kosten för ditt blodtryck DASH står för Dietary Approaches to Stop Hypertension. Det är en kost som bygger på att man ska öka intaget av frukt, grönsaker, baljväxter, magra mjölkprodukter, fisk, bönor, frön, nötter och fullkorn och samtidigt minska intaget av salt, raffinerat socker, rött kött och mättat fett.  Läs mer här! Varför […]

Läs mer Pil åt höger