Motion och högt blodtryck

Att motion gör oss gott är de flesta medvetna om, men visste du att rörelse även kan förebygga sjukdom och sänka ditt blodtryck? Ta del av våra tips på enkla, konkreta sätt att få in mer rörelse i vardagen.

Samband mellan motion och högt blodtryck

Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (YFA) senaste rekommendationer hade två tydliga budskap; rör dig mer och sitt mindre (källa). Stillasittandet ökar och bidrar till en ökad ohälsa bland befolkningen. Att vara fysiskt inaktiv ökar risken för högt blodtryck, medan en förbättrad livsstil med mer fysisk aktivitet hjälper till att sänka blodtrycket. 

Motion bidrar bland annat till att:

  • minska risken för, eller sänka ett redan högt blodtryck
  • minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar
  • sänka blodsockret och minska risken för diabetes typ 2
  • förbättra dina blodfetter
  • förbättra din psykiska hälsa
  • förbättra benhälsan och förebygga benskörhet.
This image has an empty alt attribute; its file name is plus-size-african-woman-smiling-at-camera-while-do-2022-02-25-22-45-38-utc-1024x540.jpg

All rörelse räknas

Ibland kan tröskeln inför att komma igång med träningen vara hög. I många fall beror detta på att vi har för höga ambitioner och går ut för hårt för att sedan tröttna eller ge upp. Men forskning visar tydligt att även fysisk aktivitet på låg intensitet räknas, till exempel kan en rask promenad på måttlig intensitet bidra till betydande hälsovinster. Även korta träningspass räknas, så försök släppa dina höga krav och tacka dig själv för att du skapar goda förutsättningar för dig och din kropp att må bättre.

This image has an empty alt attribute; its file name is portrait-of-athletic-mature-woman-resting-after-jo-2022-04-19-23-05-42-utc-1024x683.jpg

Minska stillasittandet 

För att minska stillasittandet behöver du arbeta in rutiner med pauser för rörelse i din vardag. Försök att resa dig en gång i halvtimmen, sträck på dig och gå en sväng om du har möjlighet. Om du arbetar kan du enkelt bryta stillasittandet genom att höja skrivbordet och arbeta stående, gå till lunchrummet för att dricka vatten, ta en nypa frisk luft utomhus eller liknande. 

Enkla tips på vardagsmotion

  • Promenera eller ta cykeln när du ska transportera dig
  • Stå på ett ben medan vattnet kokar upp på spisen eller medan du borstar tänderna
  • Ta en promenad medan du pratar i telefon
  • Hoppa av en busshållplats tidigare och gå den sista biten
  • Ta trapporna istället för hissen eller rulltrappan
  • Städa, dammsug och moppa – det ger mer motion än man tror
  • Lek med dina barn eller barnbarn, de håller ofta ett högt tempo så man får lätt upp pulsen
  • Kratta löv eller rensa ogräs
  • Ta en runda på lunchen. 10 min hinner alla med och varje steg räknas!
This image has an empty alt attribute; its file name is african-american-senior-man-dancing-with-cheerful-2022-06-27-14-22-00-utc-1024x683.jpg

Hitta rörelseglädjen

Istället för att tänka “jag måste träna” kan man tänka “jag vill träna för min egen skull/för att bli starkare/för att bli piggare”. Ta hand om din kropp som bär dig genom varje dag genom att stärka den med pulshöjande och utmanande aktiviteter. Om du inte redan har ett favoritsätt att röra på dig kan du testa något nytt tills dess att du hittar en motionsform som du tycker är rolig och som ger dig energi. Då är det större chans att du fortsätter träna även om motivationen är låg.

Kontroll på blodtrycket i lugn och ro hemma

Personlig behandlingsplan och regelbunden uppföljning med din specialistläkare och sjuksköterska.

4,8 av 5

Över 10 000 patienter i behandling

Så kan Blodtrycksdoktorn hjälpa dig

Hos Blodtrycksdoktorn får du:

  • Kontinuerlig uppföljning och stöd från patientansvarig läkare och sjuksköterska
  • Personlig behandlingsplan där vi ser på både läkemedel och livsstilsfaktorer
  • Kontroll hemifrån med CE-märkt blodtrycksmätare som registrerar alla dina värden i appen som både du och ditt vårdteam kan följa.

Läs mer om hur Blodtrycksdoktorn funkar här

Liknande artiklar

Enkla och roliga tips för aktivitet och rörelse under sommaren

Sommaren erbjuder fantastiska möjligheter att till vardagsmotion. Nedan tipsar vi om roliga och enkla sätt att få in lite mer rörelse under härliga sommardagar.

Läs mer Pil åt höger

Nya goda vanor

Att bryta, förändra eller påbörja nya vanor kan man göra vilken dag som helst på året, men för att det verkligen ska bli av är det oftast lättare att bestämma sig för att påbörja förändringen en viss dag, till exempel när det är ny vecka, ny månad, nytt år eller ny årstid. Men hur gör man för att lättare etablera och bibehålla nya vanor? Det krävs både tid, tålamod och vilja – vi på Blodtrycksdoktorn ger dig konkreta råd och tips kring hur du når dina mål.

Läs mer Pil åt höger