Mellanmål och snacks för blodtrycket

Det finns mellanmål som är inspirerade av DASH-kosten. Här kommer några snabba och lättlagade recept och tips på snacks att inspireras och njuta av.

DASH-fika

Här kommer ett lättlagat och hälsosamt mellanmålstips som påminner lite om äppelpaj:

Du behöver (ca 1 portion):

  • 1 äpple  
  • 1/2 dl havregryn 
  • 1 tsk rapsolja att steka i 
  • Kanel efter smak 
  • Några droppar flytande honung

Tillbehör:
1 dl sockerfri vaniljkvarg

Gör så här:
Tärna äpplet i tärningar och stek i någon minut på medelhög värme. Tillsätt havregryn, kanel och honung och stek i ytterligare ca 5 minuter så äpplet blir lite mjukt. Servera direkt med sockerfri vaniljkvarg.

Fler nyttiga mellanmål och snacks

  • Mixa ihop en hälsosam glass med sockerfri vaniljkvarg och frysta bär. Toppa med färska bär och lite nötter. 
  • Gör en dipp på kvarg och dina favoritkryddor, torkade eller färska örter eller pressad vitlök. Dippa olika sorters grönsaker som morötter, gurka, blomkål.
  • Värm frysta bär i mikron och häll bären över en portion keso. Toppa med lite nötter om du vill.
  • Bred tahini (sesamfröpasta) eller osockrat, osaltat jordnötssmör på några klyftor äpple.

Här kommer även en lista på enkla och blodtrycksvänliga mellanmål som du kan handla i de flesta välsorterade matvarubutiker när du är på språng! 

  • Färsk frukt och bär – alla sorter
  • Snacksgrönsaker som minimorötter, cocktailtomater, sockerärtor  m.m. 
  • Naturella osaltade nötter, frö & bärmix (exempel icas serie “Bra snack”)
  • Keso samt Keso mellanmål (bägare med keso och granola i locket)
  • Arla grekisk yoghurt (citron eller jordgubb) 0,2 %, utan tillsatt socker. Bägare 200 g. 
  • Drickkvarg/drickyoghurt utan tillsatt socker
  • Små kvargbägare utan tillsatt socker (t.e.x. Lindahls 150 g)
  • Proteinpudding/shake utan tillsatt socker (exempel Propud/Barbells)
  • Grov smörgås/wrap

Liknande artiklar

Tips för att lyckas med din kostförändring

Sugen på en nystart? Vill du göra en förändring gällande din kost, men vet inte hur du ska börja? Du är inte ensam! Här har vi samlat våra bästa tips och råd kring hur du lyckas göra smarta matval, samt hur du undviker de vanligaste misstagen.

Läs mer Pil åt höger

Tips på blodtrycksvänliga livsmedel att ha hemma.

Underlätta din vardag och bygg upp ett basförråd med hälsosamma livsmedel! Då blir det enkelt att snabbt slänga ihop en blodtrycksvänlig måltid. Nedan följer en guide där du får tips på olika livsmedel som kan vara bra att ha hemma i skafferi, kyl och frys.

Läs mer Pil åt höger

Så “DASH-ifierar” du din kost

Blodtrycksdoktorn har samlat ihop några maträtter som är storfavoriter i många svenska hushåll och visar hur du kan “DASH-ifiera” dessa, med andra ord hur du kan göra dessa maträtter mer blodtrycksvänliga!

Läs mer Pil åt höger

Nyttiga och enkla frukostrecept

Unna dig en god och nyttig start på dagen! Inspireras av Blodtrycksdoktorns härliga frukostrecept som dessutom är blodtrycksvänliga.

Läs mer Pil åt höger

Goda och blodtrycksvänliga lunchrecept

Inspireras av Blodtrycksdoktorns tips på på hälsosamma luncher. Recepten tar max 30 minuter att tillaga och passar dig som vill ha något enkelt och snabblagat som samtidigt gör gott för dig och ditt blodtryck.

Läs mer Pil åt höger

DASH – kosten som har positiv påverkan på blodtrycket

DASH är en kost som både smakar och gör gott. Tack vare ett ökat intag av hälsosamma råvaror, fulla av mineraler och fibrer, minskar man på ett naturligt sätt mängden mättat fett, socker, salt. Lär dig mer om DASH här!

Läs mer Pil åt höger