DASH – kosten som har positiv påverkan på blodtrycket

DASH är en kost som både smakar och gör gott. Tack vare ett ökat intag av hälsosamma råvaror, fulla av mineraler och fibrer, minskar man på ett naturligt sätt mängden mättat fett, socker, salt. Lär dig mer om DASH här!

DASH-veckan-1

Vad betyder DASH?

DASH står för Dietary Approaches to Stop Hypertension. Det är en kost som består av mycket grönsaker, frukt, magra mjölkprodukter, fisk, kyckling, frön, nötter, fullkorn och baljväxter som till exempel ärtor, bönor och linser. När man följer DASH-kosten så minskar man även sitt intag av salt, raffinerat socker, rött kött, mättat fett och andra tillsatser.

Hur kan DASH-kosten påverka mitt blodtryck?

DASH-kost är bland annat rik på magnesium, kalcium och kalium. Alla dessa tre är exempel på mineraler som i studier har visat sig kunna sänka blodtrycket. I DASH-kosten minskar man även mängden salt i maten vilket också påverkar blodtrycket positivt.

Balansen mellan salter och mineraler är viktig. Natrium, som finns i salt, är viktigt för flera funktioner i kroppen men kan, i för stor mängd, höja vårt blodtryck. Vi kan sänka blodtrycket genom att få i oss mer kalium och mindre natrium.

Rik på fibrer

DASH-kost är även rik på fibrer som också påverkar blodtrycket positivt. Fibrer har många positiva effekter på vår hälsa. Studier har visat på en koppling mellan högt intag av fibrer och minskad risk för flera sjukdomar t.ex. hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och olika former av cancer. Man har även kunnat se en koppling mellan högt fiberintag och förbättrad tarmfunktion, förbättrad tarmflora, längre och lägre blodsockerstegring, bättre kolesterolvärde, motverkan av förstoppning och lägre blodtryck. 

Du håller dig även mätt länge efter en måltid med fiberrika livsmedel, vilket minskar småätandet och gör att du håller en sund vikt, vilket i sin tur också kan bidra till sänkt blodtryck.

Utöver positiva effekter på ditt blodtryck och din hjärt- och kärlhälsa så är DASH-kosten förknippad med lägre risk att utveckla flera olika livsstilsrelaterade sjukdomar. 

Källor: 

Juraschek P S, et al: Effects of Sodium Reduction and the DASH Diet in Relation to Baseline Blood Pressure. Journal of the American College of Cardiology,70(23):2841-2848. doi: 10.1016/j.jacc.2017.10.011.

Reynolds, A et al. (2019). Carbohydrate quality and human health: a series of systematic reviews and meta-analyses. The Lancet, 393(10170), ss.434-445. doi:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)31809-9

Liknande artiklar

Tips för att lyckas med din kostförändring

Sugen på en nystart? Vill du göra en förändring gällande din kost, men vet inte hur du ska börja? Du är inte ensam! Här har vi samlat våra bästa tips och råd kring hur du lyckas göra smarta matval, samt hur du undviker de vanligaste misstagen.

Läs mer Pil åt höger

Tips på blodtrycksvänliga livsmedel att ha hemma.

Underlätta din vardag och bygg upp ett basförråd med hälsosamma livsmedel! Då blir det enkelt att snabbt slänga ihop en blodtrycksvänlig måltid. Nedan följer en guide där du får tips på olika livsmedel som kan vara bra att ha hemma i skafferi, kyl och frys.

Läs mer Pil åt höger

Så “DASH-ifierar” du din kost

Blodtrycksdoktorn har samlat ihop några maträtter som är storfavoriter i många svenska hushåll och visar hur du kan “DASH-ifiera” dessa, med andra ord hur du kan göra dessa maträtter mer blodtrycksvänliga!

Läs mer Pil åt höger

Nyttiga och enkla frukostrecept

Unna dig en god och nyttig start på dagen! Inspireras av Blodtrycksdoktorns härliga frukostrecept som dessutom är blodtrycksvänliga.

Läs mer Pil åt höger

Goda och blodtrycksvänliga lunchrecept

Inspireras av Blodtrycksdoktorns tips på på hälsosamma luncher. Recepten tar max 30 minuter att tillaga och passar dig som vill ha något enkelt och snabblagat som samtidigt gör gott för dig och ditt blodtryck.

Läs mer Pil åt höger

Mellanmål och snacks för blodtrycket

Det finns mellanmål som är inspirerade av DASH-kosten. Här kommer några snabba och lättlagade recept och tips på snacks att inspireras och njuta av.

Läs mer Pil åt höger