Hur fungerar tjänsten?

Vi skickar hem en blodtrycksmätare till dig så att du kan mäta ditt blodtryck i lugn och ro hemma. Du får låna blodtrycksmätaren så länge som du är aktiv patient i tjänsten.

Du får en specialistläkare som regelbundet ser över utvecklingen av ditt blodtryck. I normalfallet har du som patient hos Blodtrycksdoktorn 2-4 läkarkontroller per år, för uppföljning av din behandlingsplan och dina resultat. Vid behov finns det möjlighet att även träffa din läkare mellan dessa läkarkontroller. Diskutera med din sjuksköterska så får du hjälp med att snabbt komma i kontakt med din läkare.

Du får även en personligt ansvarig sjuksköterska som finns tillgänglig i chatten för att svara på dina frågor. Sjuksköterskan hjälper dig att följa din behandlingsplan samt ger stöd, hälsorådgivning och förbereder dig inför läkarkontrollerna.

I appen samlas:

  • alla dina hälsodata
  • dina mediciner (finns en scanningsfunktion i appen där du kan scanna dina mediciner)
  • alla dina värden när du mäter blodtrycket med mätaren hemma i lugn och ro
  • alla dina provsvar från provtagningsenheten

I appen har du:

  • kontinuerlig behandling och medicinsk uppföljning av specialistläkare
  • din personligt ansvariga sjuksköterska som du kan chatta med vid behov
  • större kvartalsvisa läkarkontroller med egen specialistläkare
  • hälsoutbildning för att lära dig allt om hur du tar hand om dig och ditt höga blodtryck
  • målsättningar som du och och din läkare gemensamt sätter upp
  • medicinsk behandling och individuella livsstilsråd
  • receptförskrivning

Läs mer från

Hur gör jag när jag vill ha kontakt med min sjuksköterska eller läkare via appen?

Vi har en chattfunktion i appen för att du snabbt och enkelt ska kunna kontakta din sjuksköterska, som i sin tur kan boka in en extra läkarkontroll åt dig vid behov. Gå in i appen och klicka på “Meddelanden”. Där kan du när som helst skriva meddelanden till din sjuksköterska. Så snart du har fått […]

Läs mer Pil åt höger

Hur långa svarstider har ni i appen?

Vår målsättning är att sjuksköterskor och läkare ska svara i chatten inom ett dygn på vardagar. Ibland kan det ta längre tid. Om du upplever långa svarstider eller har svårigheter att nå oss kontakta vår patientsupport på support@blodtrycksdoktorn.se. Om du är akut sjuk, vänta inte på svar i chatten utan ring omedelbart 1177 – vårdguiden för […]

Läs mer Pil åt höger